اقدام اساسی برای شروع ارسال ایمیل
اقدام اساسی برای شروع ایمیل مارکتینگ
چرا ایمیل مارکتینگ؟
در عصر حاضر ۴.۳ میلیارد نفر در کره زمین برای برقراری ارتباط از ایمیل استفاده می کنند. این حالی است که هر کارمند در دنیا به طور میانگین ۱۲۱ ایمیل دریافت می کند. با وجود گسترش شبکه های اجتماعی و آسانی بیشتر در نوع ایجاد ارتباطات٬ همچنان حرفه ای ها در دنیا از ایمیل استفاده می کنند. چرا که سریع٬ قابل اعتماد و آسان است. در نتیجه ایمیل همیشه جایگاه خود را دارد و در دنیا مطرح است فقط کافی است بدانیم چگونه از ایمیل مارکتینگ برای بهبود مدیریت و رشد کسب و کار خود استفاده کنیم.
با گسترش استفاده از اینترنت در جهان، قطعا استفاده از ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین و موثرترین روش های تبلیغات در کسب و کار محسوب می شود. از زمان معرفی اینترنت به دنیا تا به امروز، ایمیل ابزاری ضروری برای کسب و کارها بوده است. یکی از اهداف استفاده از این ابزار پرکاربرد برای گسترش یک کسب و کار، بازاریابی ایمیلی یا بهتر بگویم ایمیل مارکتینگ است.
استفاده از ایمیل مارکتینگ کار پیچیده ای نیست. در اینجا ما به طور خلاصه نحوه شروع کار را به شما آموزش میدهیم :
- انتخاب یک سرویس ایمیل مارکتینگ مناسب
اگر شما بخواهید که از سرویس های ایمیلی مانند یاهو یا جی میل استفاده کنید و ایمیل های خود را ارسال کنید٬ خیلی سریع بلاک خواهید شد! چرا که این سرویس ها برای چنین کاری طراحی نشده اند. هر سرویسی برای کار به خصوصی طراحی شده است و باید قبل از انتخاب آن به این موضوع توجه ویژه ای کرد. سرویس های ایمیل مارکتینگ از انواع امکانات ارسال و آنالیز ایمیل را شامل می شود. اما از یک سرویس ایمیل نسبتا خوب باید چه انتظاری داشته باشیم؟
- ۱) معتبر باشد.
- ۲) امکانات مارکتینگ آن کامل باشد.
- ۳) قیمت آن متناسب با اهداف شما باشد و در ایران قابلیت پیاده سازی داشته باشد.
- جمع آوری لیست مشتریان ( لیست ایمیل )
لیست ایمیل مجموعه ای از آدرس ایمیل های مشتریان بالقوه یک شرکت است . اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که لیست ایمیل هر کسب و کاری با دیگری متفاوت است . اگر کار شما تولید مواد غذایی است لیست ایمیل شما نیز باید شامل ایمیل های افرادی باشد که مصرف کننده تولیدات شما هستند .ارسال آگهی تبلیغاتی برای لیست ایمیلی که مخاطبیان آن ارتباطی با شغل شما ندارد و یا صحیح بودن آدرس ایمیل ها مشخص نیست ؛ جز هدر دادن وقت و هزینه شما چیز دیگری به دنبال ندارد.
زمانی که شما می خواهید یک لیست ایمیل ایجاد کنید در مرحله اول این سه مورد را مورد توجه قرار دهید:
- ۱ـ شما مخاطبین خاص خود را دارید.
- ۲ـ راهی برای رسیدن به ادرس ایمیل آنها را دارید.
- ۳ـ مخاطبین شما مخاطبین بالقوه هستند.
ساخت یک لیست ایمیل استاندارد مهم ترین بخش شروع کار ایمیل مارکتینگ است . اگر میخواهید در انجام اینکار موفق باشید به لیست های ایمیلی که برخی در سطح اینترنت به فروش گذاشته اند به هیچ عنوان اعتماد نکنید. این کار بزرگترین اشتباه است.
پیشنهاد هایی برای جمع آوری لیست ایمیل :
۱ـ آدرس های ایمیل را با تبلیغات فیس بوک جمع آوری کنید.
۲ـ قرار دادن دکمه ثبت نام روی صفحه فیس بوک
۳ـ از PopUps یا پنجره ی بازشونده در فرم های خود استفاده کنید.
۴ـ در شبکه های اجتماعی لینک های ثبت نام را قرار دهید.
۵ـ به صورت حضوری ادرس ایمیل های مشتریان را بپرسید.
۶ـ محتوای ایمیل موثررا ایجاد کنید.
۷ـ در امضای الکترونیکی ایمیل های خود لینکی جهت ارجاع به صفحه ثبت نام قرار دهید.
۸ـ در نمایشگاه و مراسم ها شرکت کنید و با ارائه فرم به بازدیدکنندگان آدرس های ایمیل آنها را دریافت کنید.
- ایمیل خوش آمد گویی
زمانی که فردی در سایت شما٬ با قرار دادن ایمیل خود برای دریافت اطلاعات و یا مقاله های شما ثبت نام می کند٬ قطعا دستاورد مهمی برای شما محسوب می شود اما کافی نیست و این تازه شروع ساختن یک رابطه ی پایدار و عمیق است. به اولین ایمیلی که به صورت خودکار برای ثبت نام کننده ی جدید ارسال می شود ایمیل خوش آمدگویی می گویند که بسیار مهم است پس توجه به آن می تواند در ذهن مخاطب شما تاثیرات زیادی بگذارد. موسسه اکسپرین (Experian) طی تحقیقاتی متوجه شد نرخ باز کردن ایمیل های خوش آمد گویی حدود ۶۰ درصد است و این یعنی چهار برابر ایمیل های تبلیغاتی! همچنین کلیک کردن در این ایمیل ها ۱۴ درصد٬ یعنی پنج برابر سایر ایمیل ها می باشد. اگر ایمیل خوش آمد گویی شما دارای موارد زیر باشد تاثیر بهتر و بیشتری بر مخاطب تان خواهد گذاشت:
۱) لینکی که به گیرنده اجازه تایید ثبت نام خود را بدهد.
۲) پیام تشکر جهت انجام ثبت نام
۳) اطلاعات مختصری در مورد ایمیل٬ اهداف و برنامه های آینده
۴) لینک به مقررات حریم شخصی سایت شما و اینکه چگونه از اطلاعات ثبت نام کنندگان استفاده می کنید
۵) این ایمیل به هیچ وجه نباید تبلیغاتی باشد.
۶) ایمیل ارسالی حاوی ارزش های پیشنهادی برند شما برای مشتریان باید باشد.
۷) قطعا استفاده از تصاویر جذاب٬ می تواند در جلب توجه مشتری خیلی موثر باشد و تاثیر بهتری بگذارد.
۸) گزینه عدم ارسال را برای مخاطب قرار دهید.
۹) در بخش موضوع ایمیل (subject) عبارت ” خوش آمدید به …” را قرار دهید.
هدف از ارسال ایمیل ها و انجام کمپین های مختلف سود و فروش بیشتر است تا نرخ بازگشت سرمایه بیشتری را داشته باشیم.
در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید یا سوالی برایتان پیش آمده است ، با بخش پشتیبانی پارس گرین به شماره تلفن 02141757000 تماس بگیرید .