ابزارهای بازاریابی اینترنتی
بازاریابی اینترنتی
بازاریابی اینترنتی در تعریف ساده، برقراری ارتباط با مشتریان از طریق ابزارهای آنلاین است. به طور کلی بازاریابی آنلاین همان اهداف شکل های سنتی تر بازاریابی را دنبال می کند: افزایش آگاهی نسبت به برند، تولید و پیدا کردن مشتری های جدید.
برخلاف تصور عمومی، دیجیتال مارکتینگ مفهومی متفاوت و گستردهتر از بازاریابی آنلاین است؛ و کمپین های بازاریابی دیجیتال لزوما در این حوزه قرار نمی گیرند. دیجیتال مارکتینگ میتواند آنلاین یا آفلاین انجام شود. در حقیقت تنها آن دسته از فعالیتهای بازاریابی دیجیتال که در بستر اینترنت اتفاق میافتند در حوزه بازاریابی اینترنتی یا آنلاین قرار میگیرند.
آنلاین مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی یا تبلیغات آنلاین همگی بیانگر یک مفهوم هستند. کاهش هزینه ها، انعطاف پذیری، قابلیت اندازه گیری و تحلیل داده دقیق، کنترل بیشتر، توانایی برقراری ارتباطات موثرتر و … از مزایای این شکل از بازاریابی هستند.
ابزارهای بازاریابی آنلاین (اینترنتی)
برای فعالیت در حوزهی بازاریابی آنلاین، لازم است با ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید و بتوانید با کمک آنها، محصولات یا خدمات خود را به کاربران معرفی کنید. بازاریابی اینترنتی و آنلاین ۷ زیر شاخه اصلی زیر را شامل می شود:
- - سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو
- - بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM
- - بازاریابی محتوایی
- - بازاریابی شبکه های اجتماعی
- - تبلیغات کلیکی یا PPC
- - بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش(Affiliate Marketing)
- - بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
بازاریابی آنلاین، فرصتهای زیادی پیش روی شما میگذارد و کمک میکند حضور خود را در فضای وب موثرتر ادامه دهید و مخاطبان بیشتری را به کسبوکار خود دعوت کنید. جهت استفادهی بهینه از بازاریابی آنلاین، لازم است مشتریان خود را به خوبی بشناسید. برای این کار، میتوانید با استفاده از راههای مختلفی همانند مصاحبه با افراد و مشتریان مختلف، نمونهگیری و آمار، بررسی بازخورد کاربران و … شناخت نسبی از مشتری خود پیدا کنید؛ سپس از مزایا و ویژگیهای بازاریابی آنلاین که پیشتر ذکر شد، استفاده و لید و مشتری بیشتری را جذب کنید.
هر قدر فضای اینترنت و کاربران وب بیشتر افزایش پیدا میکند، رقابت بین کسبوکارهای مختلف در این فضا شدیدتر میشود. با وجود این اگر هر کسبوکاری مشتری خود را به خوبی بشناسد، با داشتن استراتژی مناسب میتواند در فضای وب، بازاریابی آنلاین خود را به صورت موثر انجام دهد و با ارائهی ارزش منحصربهفرد، لیدهای مناسب و زیادی جذب کند.
مهمترین و پرکاربردترین راههای تبلیغاتی مورد استفاده در بازاریابی اینترنتی
بازاریابی اینترنتی شامل مفاهیم و مباحث گستردهای میشود و اساسا هر فعالیت مرتبط با بازاریابی که در اینترنت انجام بگیرد، به عنوان زیرمجموعهای از آن شناخته میشود. البته برای جلوگیری از گمراه شدن شما و درک بهتر چگونگی کارکرد فعالیتهای مرتبط با بازاریابی آنلاین، بعضی از مهمترین و پرکاربردترین راههای تبلیغاتی مورد استفاده در بازاریابی اینترنتی را که کسبوکارهای کوچک حتما باید راجع به آنها اطلاعات داشته باشند، به شما معرفی میکنیم.
بازاریابی موتور جستجو
بازاریابی موتور جستجو (با کلمهٔ اختصاری SEM شناخته میشود) به هر فعالیت مرتبط با بازاریابیای اطلاق میشود که به منظور دسترسی بیشتر و راحتتر کاربران به وبسایتِ کسبوکاری بخصوص به هنگام جستجو در پلتفرمهایی چون گوگل انجام میگیرند. بهینهسازی موتور جستجو (یا همان سئو) و پلتفرمهای جستجوی هزینهبری چون گوگل ادوردز هر دو به عنوان بخشهایی بسیار مهم و اساسی (و البته مجزا از هم) از بازاریابی موتور جستجو شناخته میشوند. امروزه دیدن آموزش بهینه سازی سایت برای هر وبمستری بسیار حیاتی است.
شما با بهکارگیری سئو، وبسایتی درست میکنید که به منظور داشتن رتبهای خوب در میان سایر سایتها در موتورهای جستجو طراحی شده باشد. سئو که استفاده از آن رایگان است (ولی پیادهسازی آن رایگان نیست)، به شما کمک میکند تا بدون نیاز پرداخت هزینه به موتورهای جستجو، کاربران آنها وبسایت شما را در جستجوهایشان ببینند. به منظور داشتن رتبهای خوب و قابلقبول در میان سایر وبسایتها، باید تحقیقات گستردهای برای شناسایی کلمات کلیدی مهم انجام دهید و از چگونگی نوشتن محتوای با کیفیتی که متمرکز بر کلمات کلیدی شناسایی شده باشند، آگاهی داشته باشید. برای داشتن این آگاهی مطلب اصول سئو بسیار کاربردی است.
بهعلاوه به هنگام استفاده از سئو دربارهٔ چگونگی استفاده از تکنیکهایی از قبیل لینکسازی هم باید مطلع باشید (این تکنیکها نیز سبب بالا رفتن رتبهٔ وبسایت میشوند). با وجود اینکه باید بهطور منظم کلمات کلیدی مورد استفادهٔ خود را مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید سئوی وبسایت شما در وضعیت خوبی به سر میبرد، سئوی وبسایت اصلی شما، برخلاف سایر پلتفرمهای بازاریابی به بازبینی و بررسی مداوم احتیاجی ندارد.
برای آموزش سئو وردپرس اما ابزارهایی چون یواست سئو (یواست سئو یکی از افزونههای رایگانی است که در محیط وردپرس مورد استفاده قرار میگیرد و در تصویر بالا میتوانید محیط آن را مشاهده کنید) وجود دارند که به شما کمک میکنند تا وبسایت خود را به منظور استفاده از سئو بهینهسازی کنید؛ حتی اگر اطلاعات چندانی راجع به سئو نداشته باشید.
تبلیغات کلیکی
بازاریابی کلیکی یا پرداخت به ازای کلیک (CPC) نوعی تبلیغات است که در آن بازاریابها ابتدا تبلیغ مورد نظر خود را طراحی میکنند، سپس آن را به منظور معرفی به مخاطبان هدفشان با استفاده از پلتفرم تبلیغاتی معرفی میکنند و در نهایت بابت نتیجهٔ حاصل شده هزینهای پرداخت میکنند. بسته به عواملی از جمله پلتفرمی که برای تبلیغ انتخاب میشود، هزینهٔ پرداخت شده در پایان کار ممکن است به ازای کلیکهای صورت گرفته، تبدیلهای صورت گرفته، اقدامات صورت گرفته توسط مخاطبان یا تعداد نمایش وبسایت در موتورهای جستجو محاسبه شود.
بازاریابی پرداخت به ازای کلیک با دو گونهٔ مختلف از تبلیغات به کار گرفته میشود: تبلیغات وابسته به جستجو و تبلیغات نمایشی یا تبلیغات همسان .
در تبلیغات وابسته به جستجو این امکان را خواهید داشت تا تبلیغات در گوگل داشته باشید تا متنهای تبلیغاتی خود را در معرض دید کاربرانی بگذارید که با استفاده از کلمات کلیدی مورد انتخاب شما اقدام به جستجو میکنند. برای نمونه اگر کاربران به دنبال خرید «بلیط هواپیما» باشند و شرکت شما کمپین تبلیغاتیای به منظور فروش بلیط راه انداخته باشد، پس از وارد کردن عبارت جستجو، بسته به قیمت کلیکی که انتخاب کردهاید، نخستین وبسایت به نمایش در آمده برای آنها متعلق به تبلیغ شما خواهد بود.
بازاریابی شبکههای اجتماعی
بازاریابی شبکههای اجتماعی، هم شامل بازاریابی ارگانیک (بدون پرداخت هزینه) میشود و هم شامل تبلیغات هزینهبر که دستهٔ دوم به وسیلهٔ برنامههای تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک همسان پلتفرم مورد نظر صورت میگیرد و اغلب در ایران کاربرد چندانی ندارد هم به دلیل گرانی دلار و هم به لیل تحریمها و هم عدم نمایش به مخاطبان ایرانی . اغلب، هدف از راهاندازی کمپینهای بازاریابی در شبکههای اجتماعی، معرفی بیشتر و بهتر برند و برقراری روابط مؤثر با مشتریها است.
محبوبترین پلتفرم مورد استفاده برای بازاریابی در میان شبکههای اجتماعی در ایران اینستاگرام و تلگرام هستند. برای موفقیت در بازاریابی در اینستاگرام یا همان اینستاگرام مارکتینگ مطالبی که منتشر میکنید در جذب فالوئرها بسیار حیاتی هستند که برای اثرگذاری مطالب نیاز دارید تا نوشتن کپشن اینستاگرام را با عکس تبلیغاتی مناسب همراه کنید.
بازاریابی ایمیلی
همانگونه که از نام آن برمیآید در بازاریابی ایمیلی سعی بر آن است تا با ارسال ایمیل با مشتریها ارتباط برقرار شود و به این صورت تعداد مشتریهای راغب و میزان فروش را افزایش داد. در بازاریابی ایمیل، همانند شبکههای اجتماعی، هدف، قرار دادن محصولات در معرض دید کاربران است تا به این وسیله شما و کسبوکارتان را فراموش نکنند، اما بر خلاف شبکههای اجتماعی، صاحبان مشاغل به هنگام استفاده از ایمیل، دستشان در استفاده از تکنیکهای مرتبط با فروش بازتر است، چراکه در قالب ایمیل میتوان پیشنهادهای فروش مختلف، اعلان فروش محصولات، فراخوان برای اقدام و دیگر مسائل این چنینی را لحاظ کرد.
چه به هنگام خرید کردن مشتریها و چه پیش از انجام فرایند خرید توسط آنها باید برای ارسال ایمیل به آنها اقداماتی را در نظر داشت. برای نمونه میتوان برای کسانی که با ذکر آدرس ایمیل خود ثبتنام میکنند تخفیفی در نظر گرفت تا انگیزهشان برای این کار بیشتر شود. بهعلاوه توصیه میشود از سرویسهای مدیریت ایمیلی همچون «میلچیمپ یا میرلایت» استفاده کنید؛ کارکرد این سرویسها به این صورت است که متنهای از پیش طراحی شده توسط شما را در موقعیتهایی بخصوص (برای نمونه به هنگام ثبتنام کاربر؛ ایمیل خوشامدگویی) به صورت خودکار و در قالب ایمیل ارسال میکنند. برای جلوگیری از اشتباه ایمیل مارکتینگ و از دست رفتن هزینه و زمان تیم بازاریابی حتما مطلب آموزش ایمیل مارکتینگ را مطالعه کنید.
بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا به فعالیتهایی اشاره دارد که طی آنها محتوایی به منظور جذب مشتریهای راغب و جلب اعتماد کاربران در اینترنت منتشر میشود. محتوای تولیدی شما بسته به فعالیت و نیازهایتان ممکن است در قالب یکی از موارد زیر باشد:
مطالبی که در وبسایت خود منتشر میکنید؛
مطالبی که به عنوان مهمان برای سایتهای دیگر منتشر میکنید و در آنها به سایت خود لینک میدهید؛
دیگر انواع محتوایی که به منظور جذب مشتریهای راغب مورد استفاده قرار میدهید (کتابهای الکترونیکی، مطالعههای موردی و … ). هدف استفاده از این گونه محتواها دریافت اطلاعات مشتریهای راغب است؛
اینفوگرافها یا ویدئوهایی که امکان بهاشتراکگذاریشان در پلتفرمهای مختلف شبکههای اجتماعی وجود داشته باشد.
در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید یا سوالی برایتان پیش آمده است ، با بخش پشتیبانی پارس گرین به شماره تلفن 02141757000 تماس بگیرید .