جلوگیری از مسدود شدن ایمیلهای ارسال شده به کاربران Gmail
جلوگیری از مسدود شدن در جیمیل
جلوگیری از مسدود شدن ایمیلهای ارسال شده به کاربران Gmail یا انتقال آنها به هرزنامه
به کمک دستورالعملهای این مقاله مطمئن میشوید پیامهایتان حتماً به صندوق ورودی Gmail میرسد. بااستفاده از نکتههای این مقاله، احتمال اینکه Gmail پیامهایتان را مسدود کند یا آنها را بهعنوان هرزنامه علامتگذاری کند کاهش دهید.
این دستورالعملها برای همه افرادی که برای کاربران Gmail ایمیل ارسال میکنند کاربرد دارد. هر شخصی که یکی از این انواع حساب Gmail را داشته باشد، کاربر Gmail محسوب میشود:
حساب Gmail شخصی که به «@gmail.com» ختم میشود.
حساب Gmail محل کار یا تحصیل از G Suite. «@gmail.com» در نشانیهای ایمیل حسابهای محل کار یا تحصیل G Suite نیست.
با دنبال کردن دستورالعملهای این مقاله، احتمال این موارد کاهش پیدا میکند:
Gmail نرخ ارسال ایمیل شما را محدود کند
Gmail پیامهایتان را مسدود کند
Gmail پیامهایتان را هرزنامه علامت بزند
نکته: Gmail درخواست فرستندگان ایمیل برای قرار گرفتن در فهرست مجاز را نمیپذیرد. نمیتوانیم تضمین کنیم پیامها از فیلترهای هرزنامه Gmail عبور خواهد کرد.
از حساب G Suite برای ارسال ایمیل استفاده میکنید؟ حتماً خطمشی هرزنامه و سوءاستفاده مربوط به G Suite را مرور کنید. این خطمشی بخشی از خطمشی استفاده مجاز G Suite است.
این مقاله راهکاری برای مشکلات زیر ارائه نمیدهد:
ایمیل واگشتی به یک کاربر: اگر هنگام ارسال به یک کاربر Gmail پیامهای واگشتی دریافت میکنید، با نحوه رفع مشکل ایمیلهای واگشتی آشنا شوید.
پیام ردشده توسط «گروههای Google»: اگر هنگام ارسال پیام به گروه Google محل کار یا تحصیل پیامتان رد میشود، به دستورالعملهای مخصوص فرستنده برای حسابهای محل کار یا تحصیل بروید.
اگر از ارائهدهنده خدمات ایمیل برای دامنهتان استفاده میکنید
اگر از ارائهدهنده خدمات ایمیل با دامنه خود استفاده میکنید، مطمئن شوید ارائهدهنده دستورالعملهای این مقاله را دنبال میکند. ارائهدهندههای بزرگ ایمیل مانند Gmail، AOL، و Yahoo معمولاً این دستورالعملها را دنبال میکنند.
اگر از ارائهدهنده دامنه استفاده میکنید اما خودتان سرویس ایمیل را مدیریت میکنید، توصیه میکنیم:
رویههای برتر ارائهشده در این مقاله را برای ارسال ایمیل به کاربران Gmail مرور و دنبال کنید.
از Postmaster Tools برای نظارت بر اطلاعات مربوط به پیامهایی که از دامنهتان به کاربران Gmail ارسال میشود استفاده کنید.
رویههای برتر ارسال به Gmail را دنبال کنید
برای کاهش احتمال مسدود شدن یا انتقال پیامهای دامنهتان به هرزنامه توسط Gmail، رویههای برتر کلی این بخش را دنبال کنید.
سوابق DNS معکوس معتبری از نشانیهای IP خود به دامنهتان تنظیم کنید.
ایدهآل این است که همه پیامها را از نشانی IP یکسانی ارسال کنید. اگر لازم است از چند نشانی IP ارسال کنید، از هر نشانی IP برای یک نوع پیام استفاده کنید. برای مثال، از یک نشانی IP برای ارسال اعلانهای حساب و از نشانی IP دیگری برای ارسال پیامهای تبلیغاتی استفاده کنید.
انواع مختلف محتوا را در یک پیام ترکیب نکنید. برای مثال، نباید محتوای مربوط به حراجهای آینده را در پیام رسید خرید اضافه کنید.
پیامهای مربوط به یک دستهبندی باید نشانی ایمیل یکسانی در سرصفحه From: داشته باشند. برای مثال، پیامهای ارسالشده از دامنهای به نام your-company.net میتواند سرصفحههای From: زیر را داشته باشد:
پیامهای رسید خرید: receipt@your-company.net
پیامهای تبلیغاتی: deals@your-company.net
پیامهای اعلان حساب: alerts@your-company.net
مرتب بررسی کنید ببینید دامنهتان بهعنوان غیرایمن در Google Safe Browsing فهرست نشده باشد. برای اینکه وضعیت دامنهتان را بررسی کنید، دامنهتان را در صفحه وضعیت سایت «مرور ایمن» وارد کنید. همچنین، همه دامنههای پیوندشده با دامنه خود را بررسی کنید.
پیامهای آزمایشی فیشینگ یا کمپین آزمایشی از دامنهتان ارسال نکنید. این کار میتواند بر اعتبار دامنهتان تأثیر منفی بگذارد و ممکن است دامنهتان در فهرستهای سیاه اینترنتی قرار بگیرد.
بدون کسب اجازه از هویت دامنه یا فرستنده دیگری استفاده نکنید. این شیوه کلاهبرداری نام دارد و میتواند باعث شود Gmail پیام را بهعنوان هرزنامه دستهبندی کند.
برای جلوگیری از علامتگذاری پیامهای معتبر بهعنوان هرزنامه:
پیامهایی که نشانی فرستنده آنها در فهرست «مخاطبین» گیرنده است، کمتر احتمال دارد بهعنوان هرزنامه علامتگذاری شود.
گاهی ممکن است پیامهای معتبر بهعنوان هرزنامه علامتگذاری شود. گیرندگان میتوانند پیامهای معتبر را بهعنوان «هرزنامه نیست» علامت بزنند تا پیامهای بعدی فرستنده به صندوق ورودی ارسال شود.
مطمئن شوید پیامهایتان راستیآزمایی میشوند
پیامهای راستیآزماییشده کمتر احتمال دارد بهعنوان هرزنامه علامتگذاری شود. پیامهای راستیآزماییشده:
کمک میکند گیرندگان درمقابل ایمیلهای مخرب، مانند پیامهای فیشینگ، محافظت شوند.
کمتر احتمال دارد Gmail آنها را رد کند یا هرزنامه علامتگذاری کند.
این روشهای راستیآزمایی در سمت ارائهدهنده دامنهتان راهاندازی میشود، نه در Gmail. اگر از خدمات میزبانی دامنه یا ارائهدهنده ایمیل استفاده میکنید، از دستورالعملهای ارائهدهنده برای راهاندازی راستیآزمایی استفاده کنید. راستیآزمایی را برای همه دامنههای ارسال خود راهاندازی کنید.
برای بهحداقل رساندن احتمال علامتگذاری پیامهایتان بهعنوان هرزنامه، این روشهای راستیآزمایی را راهاندازی کنید:
سابقه SPF برای دامنهتان منتشر کنید. SPF به هرزفرستان اجازه نمیدهد پیامهای غیرمجازی که بهنظر میرسد از دامنه شما است ارسال کنند.
برای پیامهایتان امضای DKIM را روشن کنید. سرورهای دریافتکننده میتوانند بااستفاده از DKIM تأیید کنند پیام را واقعاً مالک دامنه ارسال کرده است. مهم: Gmail به کلید DKIM با ۱۰۲۴ بیت یا بیشتر نیاز دارد.
سابقه DMARC برای دامنهتان منتشر کنید. DMARC به فرستندگان کمک میکند از دامنهشان در مقابل کلاهبرداری ایمیلی محافظت کنند.
برای اینکه SPF و DKIM پیام را راستیآزمایی کند، باید سرصفحه فرستنده: با دامنه ارسال مطابقت داشته باشد. برای اینکه راستیآزمایی پیامها تأیید شود، باید بررسی SPF یا DKIM را باموفقیت پشت سر بگذرانند.
برای کاربرانِ راغب ایمیل ارسال کنید
فقط برای کاربرانی ایمیل ارسال کنید که میخواهند پیامهای شما را دریافت و مطالعه کنند. کمتر احتمال دارد این کاربران پیامهای دامنهتان را بهعنوان هرزنامه گزارش دهند.
اگر پیامهای دریافتی از دامنهتان چند بار بهعنوان هرزنامه گزارش شود، احتمال ارسال پیامهای بعدی به پوشه هرزنامه بیشتر میشود. زیاد شدن گزارشهای هرزنامه میتواند بهمرور زمان باعث کاهش اعتبار دامنهتان شود.
بااستفاده از ابزار مدیریت ایمیل اطلاعات دقیقی درباره اعتبار IP و دامنهتان دریافت کنید.
مطمئن شوید کاربران مشترک میشوند
بااستفاده از این روشها مطمئن شوید پیامهایتان را برای کاربران راغب ارسال میکنید:
مطمئن شوید کاربران موافق دریافت ایمیل از شما باشند.
قبل از ثبت اشتراک هر گیرنده، نشانی ایمیل او را تأیید کنید.
میتوانید بهصورت دورهای پیامهایی برای کاربران ارسال کنید تا از تمایل آنها برای ادامه اشتراک مطمئن شوید.
بهتر است اشتراک کاربرانی را که پیامهای شما را نمیخوانند لغو کنید.
به کاربران امکان لغو اشتراک دهید
همیشه راهی برای لغو اشتراک در اختیار کاربران قرار دهید و روند لغو اشتراک را آسان کنید. ایجاد امکان انصراف کاربران از پیامهای شما میتواند نرخ باز کردن، نرخ کلیک، و کارایی ارسال پیام را بهبود ببخشد.
برخی از روشهای لغو اشتراک که توصیه میشود:
پیوند مشخصی در پیام اضافه کنید که کاربران را به صفحه لغو اشتراک هدایت میکند.
اجازه دهید کاربران فهرستهای پستی مجزا را که در آنها مشترک هستند مرور کنند. به آنها اجازه دهید از هر فهرست بهصورت مجزا، یا از همه فهرستها بهصورت همزمان لغو اشتراک کنند.
اشتراک کاربرانی را که چند پیام واگشتی دارند بهطور خودکار لغو کنید.
بهصورت دورهای پیام تأییدی برای کاربران ارسال کنید تا مطمئن شوید هنوز میخواهند پیامهای شما را دریافت کنند.
از لغو اشتراک با یک کلیک استفاده کنید
برای اینکه کاربران بتوانند همزمان که از Gmail استفاده میکنند اشتراکشان را لغو کنند، ویژگی لغو اشتراک با یک کلیک را راهاندازی کنید. یکی از این سرصفحهها یا هردوی آنها را به پیامهایتان اضافه کنید:
List-Unsubscribe-Post: List-Unsubscribe=One-Click
List-Unsubscribe: <https://your-company-net/unsubscribe/example>
اگر هردو سرصفحه را اضافه کنید، Gmail از موردی که اول فهرست شده است استفاده میکند.
وقتی کاربر با یک کلیک اشتراکش را لغو میکند، این درخواست POST را دریافت خواهید کرد:
"POST /unsubscribe/example HTTP/1.1
Host: your-company.net
Content-Type: application/x-www-form-urlencoded
Content-Length: 26
List-Unsubscribe=One-Click"
درباره سرصفحه List-Unsubscribe بیشتر بدانید:
List-Unsubscribe (لغو اشتراک از فهرست)، RFC 2369.
One-click Unsubscribe (لغو اشتراک با یک کلیک)، RFC 8058.
از این روشها اجتناب کنید
از شرکتهای دیگر نشانی ایمیل نخرید.
برای کاربرانی که دریافت پیام از شما را انتخاب نکردهاند ایمیل ارسال نکنید. ممکن است این گیرندگان پیامهای ناخواسته را بهعنوان هرزنامه علامتگذاری کنند. پیامهای بعدی از سرور شما به این کاربران بهعنوان هرزنامه علامتگذاری میشود.
از فرمهای ثبتنام که بهطور پیشفرض علامت زده شده است و کاربران را بهطور خودکار مشترک میکند استفاده نکنید. برخی از کشورها/ منطقهها محدودیتهایی برای ثبتنام خودکار دارند. قبل از ثبتنام خودکار کاربران، قوانین مربوطه را در کشور/ منطقه خود بررسی کنید.
فرستندگانی را که از سرویس ایمیل شما استفاده میکنند تحتنظارت داشته باشید
نکته: این رویه برتر برای ارائهدهندگان خدمات ایمیل است.
وقتی فرستندگان از خدمات ایمیل شما برای ارسال ایمیل استفاده میکنند، شما مسئول فعالیت ایمیل فرستنده هستید. شما باید:
نشانی ایمیلی برای گزارش سوءاستفاده در اختیار گیرندگان قرار دهید، مانند: abuse@your-company.net
اطلاعات تماس را در سابقه WHOIS و abuse.net بهروز نگه دارید.
بیدرنگ کاربر یا کارخواهی را که بااستفاده از سرویس شما هرزنامه ارسال میکند حذف کنید.
نظارت بر بازاریابهای وابسته
برنامههای بازاریابیِ وابستهْ به شرکتها یا افرادی که برای وبسایت شما بازدیدکننده جذب میکنند پاداش میدهند. اما هرزفرستها میتوانند از این برنامهها سوءاستفاده کنند.
اگر نمانام شما با هرزنامه بازاریابی مرتبط شود، ممکن است ایمیلهای دیگری هم که ارسال میکنید بهعنوان هرزنامه علامتگذاری شود. باید بر شرکتهای وابسته نظارت داشته باشید و آنهایی را که هرزنامه ارسال میکنند حذف کنید.
پیامهایتان را برای ارسال به صندوق ورودی قالببندی کنید
استفاده از این دستورالعملهای قالببندی پیام، احتمال اینکه Gmail پیامهایتان را به صندوق ورودی و نه به پوشه هرزنامه ارسال کند افزایش میدهد:
پیامهایتان را طبق «استاندارد قالب اینترنت» (RFC 5322) قالببندی کنید.
اگر پیامهایتان در قالب HTML است، آنها را طبق استانداردهای HTML قالببندی کنید.
از HTML و CSS برای پنهان کردن محتوا در پیامهایتان استفاده نکنید. پنهان کردن محتوا میتواند باعث شود پیامها بهعنوان هرزنامه علامتگذاری شود.
سرصفحههای فرستنده: پیام باید همانطور که در این مثال نشان داده شده است فقط یک نشانی ایمیل داشته باشد:
From: notifications@your-company.net
فیلد سرصفحه Message-ID معتبری به همه پیامها اضافه کنید (RFC 5322).
پیوندهای موجود در متن پیام باید نمایان و گویا باشد. کاربران باید بدانند با کلیک کردن روی پیوند به کجا هدایت میشوند.
اطلاعات فرستنده باید واضح و نمایان باشد.
موضوع پیام باید مرتبط باشد و گمراهکننده نباشد.
دامنههای بینالمللی را طبق دستورالعملهای بسیار محدودکننده موجود در بخش ۵.۲ استاندارد فنی یونیکد #۳۹ قالببندی کنید:
دامنه «احرازکننده هویت» (Authenticating)
دامنه «نشانی برگشت» (Envelope From)
دامنه «بار مفید ایمیل» (Payload)
دامنه «گیرنده پاسخ» (Reply-to)
دامنه «فرستنده» (Sender)
حجم ارسال را بهتدریج افزایش دهید
اگر خیلی پیام ارسال میکنید توصیه میکنیم:
نرخ ارسال ایمیلها را یکنواخت کنید. از ارسال رگباری ایمیل خودداری کنید.
ارسال را از حجم کم شروع کنید، سپس بهتدریج آن را افزایش دهید.
همانطور که حجم ارسال را افزایش میدهید، مرتباً بر نرخ ارسال و پاسخهای دریافتی نظارت داشته باشید. نظارت منظم به شما امکان میدهد درصورت محدود شدن نرخ ارسال یا مشاهده خطا، حجم ارسال را کاهش دهید.
همانطور که بهتدریج حجم ارسال ایمیل را افزایش میدهید، بااستفاده از ابزار مدیریت ایمیل بر عملکرد ایمیل نظارت داشته باشید.
مهم: افزایش بسیار سریع حجم ارسال میتواند باعث بروز مشکلات در تحویل شود.
این عوامل روی سرعتی که میتوانید حجم ارسال را افزایش دهید تأثیر میگذارد:
تعداد ایمیل ارسالی: هرچه بیشتر ایمیل ارسال کنید، حجم ارسال را باید آهستهتر افزایش دهید.
فراوانی ایمیل ارسالی: وقتی ارسال را بهصورت روزانه انجام میدهید میتوانید حجم ارسال را با سرعت بیشتری نسبت به ارسال هفتگی افزایش دهید.
بازخورد گیرنده درباره پیامهای شما: فقط برای کاربرانی ایمیل ارسال کنید که مشترک ایمیلهای شما شدهاند و گزینه لغو اشتراک را در اختیار کاربران قرار دهید.
رویههای IP توصیهشده را دنبال کنید
این رویههای برتر را برای سرورهای ایمیلی که ایمیل به کاربران Gmail ارسال میکنند دنبال کنید:
سابقه PTR سرور ارسال را تأیید کنید
مهم: نشانی IP ارسال باید با نشانی IP نام میزبان مشخصشده در «سابقه اشارهگر» (PTR) مطابقت داشته باشد. سابقه PTR «سابقه DNS معکوس» نیز نامیده میشود.
نشانی IP ارسال باید سابقه PTR داشته باشد. سابقه PTR تأیید میکند که نام میزبان ارسال با نشانی IP ارسال مرتبط باشد. هر نشانی IP باید با نام میزبانی در سابقه PTR نگاشته شود.
سابقه PTR را بااستفاده از ابزار intoDNS بررسی کنید.
روی حجم ارسالی نظارت داشته باشید
مهم: درمورد حسابهای محل کار یا تحصیل، محدودیتهای ارسال حتی زمانیکه گیرندگان در دامنههای G Suite مختلفی هستند اعمال میشود. برای مثال: ممکن است به کاربرانی که نشانی ایمیل آنها دامنههای your-company.net و other-company.com است ایمیل ارسال کنید. هرچند دامنهها متفاوت است، اما اگر هردو دامنه google.com را بهعنوان سابقه MX خود داشته باشند، پیامهای ارسالشده به این دامنهها در سهمیه مجاز شما محاسبه میشود.
اگر از G Suite یا Gmail برای ارسال استفاده میکنید: وقتی به حد مجاز ارسال برسید، G Suite نرخ ارسال پیام را برای آن IP محدود میکند.
برای اینکه از حد مجاز IP ارسال تجاوز نکنید، این توصیهها را دنبال کنید:
وقتی ارسال را از دامنههایی که میزبان MX آنها Google.com است انجام میدهید، مواظب محدودیتهای ارسال ایمیل باشید.
ارسال ایمیل از یک نشانی IP را براساس دامنه سابقه MX محدود کنید، نه دامنه نشانی ایمیل گیرنده.
پاسخها را کنترل کنید تا بتوانید درصورت نیاز برای رعایت این محدودیتها نرخ ارسال را تغییر دهید.
روی اعتبار نشانی IP مشترک نظارت داشته باشید
نشانی IP مشترک (IP مشترک) به نشانیای گفته میشود که بیش از یک فرستنده ایمیل از آن استفاده میکنند. فعالیت همه فرستندگانی که در نشانی IP مشترک هستند، بر اعتبار همه افرادی که از این IP استفاده میکنند تأثیر دارد.
اگر از IP مشترک برای ارسال ایمیل استفاده میکنید، صدمه دیدن اعتبار فرستندگان دیگر بر اعتبار شما هم اثر منفی میگذارد. از دست دادن اعتبار میتواند بر نرخ تحویل تأثیر داشته باشد.
اگر از IP مشترک برای ارسال ایمیل استفاده میکنید، توصیه میکنیم این اقدامات را انجام دهید:
مطمئن شوید نشانی IP در هیچ فهرست سیاه اینترنتی نباشد. پیام از نشانی IP ارسال در فهرست سیاه میتواند بهعنوان هرزنامه علامتگذاری شود.
اگر از ارائهدهنده خدمات ایمیل برای نشانی IP مشترک خود استفاده میکنید، بااستفاده از «ابزار مدیریت ایمیل» بر اعتبار IP مشترک خود نظارت کنید.
از «ابزار مدیریت ایمیل» برای نظارت بر ایمیل ارسالی استفاده کنید
بااستفاده از «ابزار مدیریت ایمیل»، اطلاعاتی درباره ایمیلهایی که به کاربران Gmail ارسال میکنید دریافت کنید، مثلاً:
چهوقت کاربران پیامهایتان را بهعنوان هرزنامه علامتگذاری میکنند
چرا احتمالاً پیامهایتان رسانده نشده
آیا پیامهایتان راستیآزمایی شدهاند یا نه
اعتبار دامنه یا IP و تأثیر آن بر نرخ تحویل پیام
عیبیابی مشکلات تحویل ایمیل
آیا از ارائهدهنده خدمات ایمیل استفاده میکنید یا نه
اگر از ارائهدهنده خدمات ایمیل استفاده میکنید و مشکلی در تحویل دارید، با ارائهدهنده خود تماس بگیرید. بررسی کنید که آیا آنها از رویههای برتر این مقاله استفاده میکنند یا نه.
برای بررسی تنظیمات دامنه از MX Toolbox استفاده کنید
برای بررسی و اصلاح تنظیمات دامنهتان، از G Suite Toolbox استفاده کنید.
منشأ مشکل رد شدن ایمیل را برطرف کنید
اگر پیامهایتان رد شود، ممکن است پیام خطایی دریافت کنید. درباره خطا اطلاعات بیشتری دریافت کنید تا بتوانید مشکل را برطرف کنید. پیامهای خطای معمول اینها هستند:
۴۲۱، «۴.۷.۰»: پیامها به این دلیل رد میشوند که نشانی IP سرور ارسال در فهرست مجاز دامنه گیرنده وجود ندارد.
۵۵۰، «۵.۷.۱»: پیامها به این دلیل رد میشوند که نشانی IP سرور ارسال در فهرست تعلیق IP قرار دارد. اگر با IP مشترکی که اعتبار ضعیفی دارد ایمیل ارسال کنید، ممکن است این خطا را دریافت کنید.
درباره پیامهای خطای ایمیل و SMTP بیشتر بدانید:
مرجع خطاهای SMTP
برطرف کردن مشکل ایمیلهای واگشتی یا ردشده
برطرف کردن خطاهای مجوز IPv6
خطای مجوز IPv6 میتواند به این معنی باشد که سابقه PTR سرور ارسال از IPv6 استفاده نمیکند. اگر از ارائهدهنده خدمات ایمیل استفاده میکنید، مطمئن شوید این ارائهدهنده از سابقه IPv6 PTR استفاده میکند.
نمونهای از خطای مجوز IPv6 در اینجا ارائه شده است:
۵۵۰-۵.۷.۱: پیام با دستورالعملهای ارسال IPv6 درمورد سوابق PTR و راستیآزمایی مطابقت ندارد.
از ابزار عیبیابی استفاده کنید
اگر پس از دنبال کردن دستورالعملهای این مقاله هنوز در تحویل ایمیل مشکل دارید، نکات مقاله عیبیابی برای فرستندگانی که در تحویل ایمیل مشکل دارند را امتحان کنید.
در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید یا سوالی برایتان پیش آمده است ، با بخش پشتیبانی پارس گرین به شماره تلفن 02141757000 تماس بگیرید .