تاریخچه پیامک در ایران

4.25 از 5 (4 نظر)

تاریخچه ارسال پیامک در ایران زمین

پیامک یا اس‌ام‌اس (به انگلیسی: Short Message Service) (اختصاری SMS) (به معنی سامانه پیام کوتاه) سرویسی برای تبادل پیام‌های متنی از طریق تلفن‌های همراه (و برخی وسیله‌های همراه دیگر مانند رایانهٔ جیبی) و گاه برای رایانه‌های شخصی است.

در اواخر سال ۱۳۸۱ یعنی با ده سال تأخیر و در زمانی که پیامک در کشورهای مختلف دنیا یک رسانه محبوب شمرده می شد وارد کشور ما شد و از همان آغاز کار شاهد استقبال چشمگیر مردم سرزمینمان بود به طوری که بنا بر آمارهای اعلام شده در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱، در حالی که کاربران خط تلفن ثابت ۲۶ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۳۷۰ اعلام شده بودند، تعداد کاربران گوشی های همراه ۴۸ میلیون نفر اعلام شد که از این ۴۸ میلیون، ۱۶ میلیون مشرک دائمی و ۳۲ میلیون نفر نیز مشترک سیم کارت های اعتباری هستند. همچنین راجع به رکوردشکنی های ایرانی جالب است بدانید بنابر آمار های به دست آمده، در ۵ روز اول سال ۱۳۹۱ توسط جمعیت حدود ۷۰ میلیون نفری ایران بیش از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون پیامک ارسال شده است!!!! تارنمای پیامکی ایران اطلاعاتی درباره آمار پیامک های ارسالی در نوروز ۹۲ بدست نیاورده است اما با توجه به سیم کارت های جدید تولیدی توسط دومین اپراتور کشور در سال ۹۱ و عوامل دیگر، تعداد پیامک های ارسالی در نوروز ۹۲ بیش از ۴ میلیارد پیامک تخمین زده می شود. این آمار و ارقام گواهی بر پیشرفت سریع و روز افزون پیامک در میان مردم ایران می باشد و دلیل این پیشرفت را می توان استفاده سهل، هزینه کم، جامعه بزرگ کاربران، هیجان انگیزی دریافت و ارسال پیامک، قدرت بیشتر نوشتار نسبت به گفتار برای بیان بعضی مفاهیم، امکان انتقال سریع یک پیام در موقعیتی که تماس صوتی ممکن نیست، امکان انتقال پیام هایی که شاید به صورت گفتاری و مسقیم نتوان به مخاطب گفت (مانند هماهنگی با چند نفر، عذرخواهی و…) و بسیاری محاسن دیگر نام برد.

Find records of insurance by SMS

امروزه میزان محبوبیت این رسانه آنچنان گسترش یافته است که نه تنها پیامک از مهمترین عوامل پیام رسانی محسوب می گردد بلکه به نوبه خود بر بسیاری عوامل دیگر تأثیر می گذارد. امروزه چه در ایران و چه در سطح جهانی بیمارانی به پزشکان مراجعه می کنند که انگشت شستشان به علت ارسال پیام کوتاه درد گرفته است و یا نوجوانان برای اینکه از کاراکترهای کمتری در ارسال پیامک استفاده کنند، پیامک های خود را نوعی می نویسند که شاید بزرگسالانی که از پیامک استفاده نکرده اند قادر به خواندن آنها نیستند. این نوع نگارش بین کاربران گوشی همراه آنچنان رایج گردیده است که شاید بتوان آن را یک زبان خاص شناخت.

پیامک فارسی: در اوایل که صنعت پیامک وارد ایران شد، اکثر گوشی ها قابلیت ارسال، دریافت و نگارش پیامک های فارسی را نداشتند در نتیجه کاربران به تدریج مجبور شدند که محتوا و مفهوم پیام های خود را به زبان فارسی اما با کاراکترهای انگلیسی بنویسند در نتیجه به مرور زمان این نوع نگارش بین مردم رایج گردید که امروزه ما این زبان را به نام زبان فینگیلیش می شناسیم. به تدریج ابتدا قابلیت دریافت و نمایش زبان فارسی و سپس قابلیت نگارش و ارسال متن های فارسی به اکثر گوشی ها افزوده شد. در این هنگام اپراتور های خدمات پیامک در ایران، به منظور ترویج زبان اصیل فارسی و جایگزین کردن این زبان با زبان فینگیلیش رایج در میان کاربران، نرخ پیامک هایی که به زبان فارسی نگاشته می شوند را ارزان تر از زبان انگلیسی تعیین کردند.

 

 

در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید یا سوالی برایتان پیش آمده است ، با بخش پشتیبانی پارس گرین به شماره تلفن 02141757000 تماس بگیرید .

 

telephone

مشاوره-رایگان

جهت استفاده از پنل اس ام اس عدد 2000 را به 10001391 پیامک کنید یا از لینک زیر اقدام نمایید.

ثبت-نام-پنل-پیامکی

کد BSC : 66375117127022024-1882534341-18332;