مراحل اصلی یک بازاریابی پیامکی موفق
چگونه با ارسال پیامک بازاریابی کنیم
در کنار روشهای مختلف بازاریابی که برای جذب مشتری و افزایش فروش وجود دارد، بازاریابی پیامکی در ایران بیشتر از سایر روشهای بازاریابی مورد استفاده و استقبال قرار میگیرد زیرا با پرداخت هزینه بسیار کم بازخورد قابل توجهی دریافت میکنید. کافی است هزینه اجاره یک ماه بیلبورد در تهران یا هزینه یک آگهی تلویزیونی را با هزینهای که صرف بازاریابی پیامکی میکنید، مقایسه کنیدتا متوجه اهمیت بازاریابی پیامکی و نرخ بازگشت سرمایه شوید.
مراحل اصلی یک بازاریابی پیامکی موفق کدامند:
مانند هر کار دیگری، بازاریابی پیامکی هم اصول و روشهای خاص خود را دارد. این نوع بازاریابی فقط در انتخاب یک متن و ارسال آن به عدهای از مردم خلاصه نمیشود. در بازاریابی پیامکی نکاتی وجود دارد که در عین سادگی، بسیار مهم و کلیدی هستند و رعایت آنها شما را به نتیجۀ مطوب و دلخواهتان نزدیکتر میکند. اگر شما این نکات را بهخوبی بشناسید و بهکار بگیرید، دیگران نگران اتلاف هزینه و انرژی خود نخواهید بود. برای اینکه با این نکات آشنا شوید، بیایید مرحله به مرحلۀ یک بازاریابی اصولی را با هم مرور کنیم.
1- تعیین مخاطبان هدف
نخستین نکتهای که باید در نظر بگیرید این است: پیامکهای ما باید به دست چه کسانی برسند؟
قبل از هر چیزی باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و تبلیغات شما به درد کدام گروه از مخاطبان میخورد. مثلاً اگر کسب و کار شما فروش لوازم آرایشی باشد کدام مخاطبان را باید هدف قرار دهید؟ واضح است که در اینجا شما باید پیامک خود را برای گروهی از مخاطبان خانم ارسال کنید. حالا فرض کنید اگر این نکته را در نظر نگیرید چه اتفاقی میافتد؟
وقتی چنین نکتهای را در نظر نگیرید و پیامک خود را به گروه بزرگی از مردم که شناختی از آنها ندارید ارسال کنید، تبلیغ شما به جای اشتباهی میرود. با این کار نه تنها هیچ سودی عاید شما نمیشود، بلکه هزینههای شما در جای اشتباهی هدر میروند. این در حالیست که شما میتوانستید همان هزینۀ هدر رفته را در جای درستی صرف کنید و به نتیجۀ مطلوبی هم برسید.
2- اجازه بگیرید
درست مثل بازاریابی ایمیلی، در بازاریابی پیامکی هم بهترین کار این است که قبل از ارسال پیامک به مشتری، از او اجازه بگیرید. برای مثال اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید، میتوانید هنگام ثبتنام گزینهای برای دریافت اجازه قرار دهید و از مشتری بپرسید آیا تمایلی به دریافت آخرین تخفیفها از طریق پیام کوتاه دارد یا نه. یا اگر از طریق پیام کوتاه میخواهید جذب مشتری کنید، بهتر است از مشتری سوال کنید که آیا تمایلی به دریافت پیامکهای بعدی شما دارد یا خیر.
3- متن پیامک خود را جذاب بنویسید.
تا بهحال به متن پیامکهایی که برایتان ارسال میشوند دقت کردهاید؟ بله، اکثر این پیامکها خستهکننده و تکراری هستند و شما را به باز کردن پیامک و خواندن کامل آن ترغیب نمیکنند. اما در این بین پیامکهایی هم هستند که متفاوت و جذابند و شما را تا حرف آخر به دنبال خود میکشند. همیشه سعی کنید که جزو دستۀ دوم باشید. میپرسید چطور؟
- متن را جذاب شروع کنید!
- خودتان را جای مخاطب بگذارید و ببینید آیا این پیامک برایتان مفید است یا نه.
- مختصر و مفید بنویسید.
- در مشتری حس ضرورت ایجاد کنید و مهلت زمانی برای انجام عمل قرار دهید.
- فراخوان عمل (Call to Action) قرار دهید.
- با مشتری مهربان و صمیمی باشید
4- زمان مناسب ارسال پیامک تبلیغاتی را پیدا کنید.
اولاً: ارسال پیامک پیدرپی و بدون برنامهریزی نه تنها افزایش بازدید ندارد و شما را محبوب نمیکند، بلکه باعث میشود مخاطبان، شما را به عنوان یک مزاحم بشناسند و برای اینکه از شر اساماسهای وقت و بیوقت شما خلاص شوند، بهدنبال راه حل مسدود کردن پیامک شما بگردند. پس: برای بازاریابی پیامکی خود برنامه ریزی منظم داشته باشید.
ثانیاً: ساعاتی در روز هستند که بیشترین تاثیرگذاری و بازدهی را دارند. یعنی اگر در این ساعات پیامک خود را ارسال کنید، فیدبک بهتری دریافت خواهید کرد. برای مثال بهترین زمان ارسال پیامک تبلیغاتی در شروع روز ساعات 9 صبح تا 1 بعدازظهر، و بهترین زمان در ساعات پایانی روز، بین ساعت 4 عصر تا 8 شب است. از طرف دیگر، زمان ارسال پیامک به نوع کسب و کارتان هم بستگی دارد. مثلاً اگر رستوران دارید، بهتر است نزدیک زمان ناهار یا شام، کدهای تخفیفتان را اساماس کنید. پس: ساعات مشخصی را برای ارسال پیامک تبلیغاتی خود در نظر بگیرید.
در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید یا سوالی برایتان پیش آمده است ، با بخش پشتیبانی پارس گرین به شماره تلفن 02141757000 تماس بگیرید .